Projecte SAT

Empoderament i Prevenció

El Projecte Suport d’Alumnat Tutor (SAT) pren les arrels del programa Tutoria entre Iguals (TEI) com una iniciativa que es va iniciar el 2002, amb la seva implementació efectiva als centres educatius des del 2003. Aquesta innovadora proposta sorgeix de l’experiència professional en psicologia i orientació en un centre educatiu. Desenvolupat amb la participació activa d’un grup de professorat de secundària, el SAT neix de l’empatia i la consciència dels nivells de patiment que experimenten les víctimes d’assetjament i les seves famílies.

La iniciativa respon a la percepció dels estudiants assetjats, que cada dilluns es veuen confrontats amb un entorn escolar percebut com a hostil. Així mateix, es consideren les dificultats d’intervenció que es multipliquen quan aquesta no es produeix de manera coordinada en els àmbits escolar, familiar i terapèutic.

El SAT és un programa institucional de convivència dedicat a la prevenció de la violència i l’assetjament escolar. Amb un enfocament integral, implica tota la comunitat educativa amb l’objectiu fonamental de millorar la integració escolar i fomentar una cultura escolar inclusiva i no violenta. Es busca que les relacions entre iguals siguin satisfactòries, orientades a modificar el clima i la cultura del centre en relació amb la convivència, el conflicte i la violència, ja sigui física, emocional o psicològica.

El SAT considera la participació activa dels iguals com a elements clau en la prevenció i intervenció en situacions d’assetjament escolar. El programa es desplega de la següent manera: els estudiants de 3r curs assumeixen el rol de tutors emocionals dels de 1r.

La intervenció del SAT es basa en tres pilars teòrics que inclouen la teoria dels sistemes ecològics de Urie Bronfenbrenner, els corrents de la intel·ligència-educació emocional de diversos autors com Salovey, Mayer i Goleman, i la psicologia positiva amb un gir cap a la felicitat i l’optimisme.

El programa incorpora aportacions de la neurociència social i la neuropsicologia, incloent el triangle d’interrelacions cervell-conducta-societat de Stuss i Levine. També destaca la importància de la generació de models positius i l’exemplaritat social, seguint les ensenyances de Savater, Davidson, Tomasello i Valle.

En resum, el Suport d’Alumnat Tutor (SAT) és una resposta activa i integral per prevenir la violència i l’assetjament escolar. A través de la participació i formació dels estudiants com a agents de canvi, el programa busca crear un entorn escolar segur, inclusiu i positiu.

El procés d’implementació i desenvolupament del SAT involucra tota la comunitat educativa. Les fases clau inclouen la presentació i aprovació del programa, la formació bàsica i contínua per a tutors i tutoritzats, la informació a les famílies i l’avaluació periòdica.

En cap cas, el SAT pretén ser la solució a tots els problemes de convivència, però sí esdevé una estratègia excel·lent per a la prevenció de la violència i l’assetjament escolar. El compromís de tots els membres de la comunitat educativa és fonamental per facilitar aquest canvi positiu en la convivència i l’educació.

Aquest lloc web utilitza cookies per tal que tingueu la millor experiència d'usuari. Si continua navegant està donant el seu consentiment per a l'acceptació de les cookies esmentades i l'acceptació de la nostra política de cookies. Cliqueu l'enllaç per a més informació.

ACEPTAR
Aviso de cookies
Desplaça cap amunt