Una vegada establerts els objectius a treballar, planifiquem i fem el seguiment per verificar l’obtenció dels objectius establerts a partir d’unes actuacions concretes.
Per poder portar aquest control d’aquestes actuacions, s’ha creat el següent model per fer aquest seguiment:
Les activitats relacionades amb cadascun dels objectius definits en l’apartat anterior són les següents:
OBJECTIU 1:
Per incrementar el percentatge d’estudiants que utilitzen les TIC en el seu procés d’aprenentatge, algunes actuacions que podrien considerar-se serien:
- Incloure l’ús de les TIC com a part integrant del currículum del centre, de manera que els estudiants puguin adquirir les competències necessàries per utilitzar les TIC en el seu procés d’aprenentatge.
- Oferir formació i suport als docents perquè puguin utilitzar les TIC de forma efectiva en les seves classes i promoure la innovació pedagògica en aquest àmbit.
- Facilitar l’accés dels estudiants a les eines i recursos digitals necessaris per al seu aprenentatge, com ara ordinadors, tauletes, programari educatiu, etc.
- Promoure la col·laboració i el treball en xarxa entre els estudiants i els docents, utilitzant les TIC com a suport per a aquestes activitats.
- Realitzar activitats que fomentin l’ús de les TIC en el procés d’aprenentatge, com ara concursos, tallers, projectes col·laboratius, etc.
- Establir un sistema d’avaluació que permeti mesurar el progrés dels estudiants en l’ús de les TIC en el seu aprenentatge i ajustar les accions en conseqüència.
OBJECTIU 2:
Per tal d’incrementar el percentatge de docents que han participat en activitats de formació en l’ús de les TIC el Departament d’Educació ja proposa diferents activitats:
- Organitzar sessions de formació presencials sobre l’ús de les TIC en l’aprenentatge, dirigides per experts en la matèria: FIC de Centre
- Crear una plataforma en línia amb recursos i materials de formació sobre l’ús de les TIC en l’aprenentatge, que els docents puguin utilitzar per a la seva autoformació: Plataforma Odissea sota tecnologia Moodle
- Promoure la creació de xarxes de col·laboració entre els docents, per compartir experiències i recursos relacionats amb l’ús de les TIC en l’aprenentatge: Xarxa NUS
- Establir un sistema de reconeixement per als docents que participen en activitats de formació en l’ús de les TIC, com a incentiv per a la seva implicació en aquest àmbit: Nous perfils de competència digitan docent (A1-A2-B1-B2-C1-C2)
OBJECTIU 3:
Algunes de les actuacions que es podran desenvolupar per incrementar el nombre d’eines i recursos digitals disponibles per als estudiants i docents d’un institut de Catalunya són:
- Invertir en la compra de nous equipaments i dispositius tecnològics per als estudiants i els docents. Això podria incloure ordinadors portàtils, tauletes, càmeres de vídeo, etc. Aquest punt ja està sent desplegat pel Departament i acabarà el curs 2023-2024.
- Desenvolupar una plataforma digital per al centre que permeti a tots els estudiants i docents accedir fàcilment a les eines i recursos digitals disponibles. Aquesta plataforma també podria servir com a espai de treball col·laboratiu per als estudiants i els docents. Aquestes plataformes actualment al nostre Centre són Google Classroom i Moodle.
- Promoure l’ús d’aplicacions i eines digitals per a l’aprenentatge, com ara plataformes d’aprenentatge en línia, eines de creació de continguts digitals, etc. A través de la formació de l’equip docent, es van afegint noves aplicacions i eines digitals que permeten millorar la competència digital de l’alumnat.
- Incentivar la creació i compartició de recursos digitals per part dels estudiants i els docents. Això podria incloure la creació de grups de treball per a la creació de recursos, la participació en comunitats en línia, etc.
- Promoure la formació dels docents en l’ús d’eines i recursos digitals per a l’aprenentatge, per tal de millorar la seva competència en aquest àmbit. A través de petites càpsules formatives d’experts dis del claustre.
OBJECTIU 4:
Algunes actuacions que podrien ajudar a incrementar el percentatge d’estudiants i docents que participen en projectes col·laboratius utilitzant les TIC en un institut de Catalunya podrien ser:
- Promoure la creació d’espais de treball col·laboratiu en línia, com ara fòrums o plataformes de col·laboració, per a que els estudiants i docents puguin compartir idees i treballar conjuntament en projectes.
- Oferir activitats i recursos que fomentin la col·laboració i el treball en xarxa, com ara projectes interdisciplinaris o competicions en línia.
- Incorporar les eines de col·laboració en línia en els processos d’avaluació, de manera que els estudiants puguin treballar en grups i compartir els seus treballs en línia amb els seus professors i companys.
- Promoure la creació de xarxes de centres per a que els estudiants i docents puguin compartir les seves experiències i col·laborar en projectes conjunts.
- Oferir formació als docents en l’ús d’eines de col·laboració en línia per a fomentar la seva utilització en el procés d’aprenentatge.
Definides les actuacions que ens permetin assolir els objectius, ens caldrà realitzar l’avaluació d’aquests objectius per tal de copsar la seva consecució.